DOM POMOCY SPOŁECZNEJ
W TARNOBRZEGU
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Tarnobrzeg 2011 r.
Rozdział I
Postanowienia ogólne.
§ 1
- Regulamin Organizacyjny Domu Pomocy Społecznej w Tarnobrzegu, ul. Kurasia 7 określa jego strukturę organizacyjną i szczegółowy zakres zadań.
- Ilekroć w przepisach niniejszego regulaminu jest mowa o:
- Domu – rozumie się przez to Dom Pomocy Społecznej w Tarnobrzegu,
- Dyrektorze – rozumie się przez to Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Tarnobrzegu,
- MOPR – rozumie się przez to Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Tarnobrzegu,
- PCPR – Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie,
- Mieszkańcu – rozumie się przez to mieszkańca Domu,
- Regulaminie – rozumie się przez to Regulamin Organizacyjny Domu,
- Statut – rozumie się przez to Statut Domu Pomocy Społecznej jako załącznik do Uchwały Nr LV/648/2006 Rady Miasta Tarnobrzeg z dnia 27 lipca 2006 r.
§ 2
Dom działa na podstawie obowiązujących przepisów, a w szczególności:
- Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (j.t. Dz.U. z 2009 r., Nr 175 poz. 1362 z późn. zm),
- Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm),
- Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (j.t.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm),
- Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 111, poz. 535 z późn. zm ),
- Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.),
- Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 98, póz. 1071 z późn. zm),
- Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości j (j.t.Dz.U. z 2009 r.152 poz.1223 z późn. zm),
- Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej ( Dz. U. Nr 217, poz. 1837),
- przepisów wykonawczych do wymienionych w pkt 1-7 ustaw,
- postanowień niniejszego Regulaminu,
- postanowień Statutu Domu Pomocy Społecznej.
Rozdział II
Zadania Domu
§ 3
- Dom o 60 miejscach przeznaczony jest dla osób przewlekle somatycznie chorych.
- Dom funkcjonuje w sposób zapewniający właściwy zakres usług , zgodnie ze standardami w oparciu o indywidualne potrzeby mieszkańców domu .
- Dom świadczy usługi :
- w zakresie potrzeb bytowych
- opiekuńcze
- wspomagające.
§ 4
Wykonując swoje zadania Dom współpracuje z:
- Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie w Tarnobrzegu , z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie i Ośrodkami Pomocy Społecznej właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu osoby,
- Parafią,
- Kuratorami sądowymi,
- Organizacjami pozarządowymi zajmującymi się statutowo pomocą osobom chorym, starszym.
W zakresie usług opiekuńczych i wspomagających zapewnia się:
- Świadczenie pracy socjalnej.
- Organizację terapii zajęciowej w pracowniach terapii.
- Możliwość korzystania przez mieszkańców domu z punktu bibliotecznego oraz codziennej prasy, a także możliwość zapoznania się z przepisami prawnymi dotyczącymi domów pomocy.
- Organizację świąt, uroczystości okazjonalnych oraz umożliwia się udział w imprezach kulturalnych i turystycznych.
- Możliwość kontaktu z kapłanem i udział w praktykach religijnych zgodnie z wy znaniem mieszkańca domu.
- Regularny kontakt z Dyrektorem Domu.
- Sprawienie pogrzebu zgodnie z wyznaniem zmarłego mieszkańca domu.
- Stały kontakt z psychologiem.
Rozdział III
Zakres obowiązków i uprawnień kadry kierowniczej.
§ 6
Domem kieruje Dyrektor przy pomocy głównego księgowego i administratora.
§ 7
- Dyrektora Domu zatrudnia i zwalnia Prezydent Miasta Tarnobrzeg.
- Głównego księgowego i administratora zatrudnia i zwalnia dyrektor.
- Dyrektor zarządza Domem i reprezentuje go na zewnątrz na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Prezydenta Miasta Tarnobrzeg .
§ 8
Szczegółowe zadania oraz prawa i obowiązki Dyrektora określa Prezydent Miasta Tarnobrzeg.
§ 9
Szczegółowe zadania, prawa i obowiązki głównego księgowego i administratora określa Dyrektor Domu.
§ 10
Dyrektora podczas nieobecności zastępuje upoważniony pracownik.
§ 11
Dyrektor Domu podpisuje:
- zarządzenia własne,
- regulaminy,
- sprawy z zakresu polityki kadrowej Domu, wnioskowanie i przyznawanie nagród,
- odpowiedzi na skargi i wnioski,
- okresowe analizy, oceny i informacje dotyczące wykonywania zadań finansowych,
- plany szkolenia wewnętrznego pracowników Domu oraz inne dokumenty mające wpływ na funkcjonowanie Domu.
§ 12
Dyrektor odpowiada w szczególności za:
- realizację zadań Domu,
- opracowywanie strategii działań,
- planowanie realizacji zadań, z uwzględnieniem posiadanych środków,
- inicjowanie działań zmierzających do ciągłej poprawy jakości świadczonych usług,
- prowadzenie polityki zatrudnienia oraz szkolenia personelu,
- współpracę z innymi jednostkami, organizacjami pozarządowymi i środowiskiem lokalnym,
- organizację pracy i motywowanie podległych sobie pracowników,
- nadzór nad pracą komórek organizacyjnych,
- koordynowanie działań, wynikających z aktualnych potrzeb,
- dbałość o wyznaczanie przez sąd opiekuna prawnego dla osób ubezwłasnowolnionych,
- utrzymywanie kontaktu z sądem oraz z opiekunami prawnymi mieszkańców,
- zapewnienie warunków do godnego umierania i sprawiania zmarłemu mieszkańcowi Domu pogrzebu zgodnie z wyznaniem zmarłego i miejscowymi zwyczajami.
§ 13
Dyrektor może upoważnić kierujących poszczególnymi komórkami organizacyjnymi oraz pracowników Domu do wykonywania w jego imieniu zadań zastrzeżonych do kompetencji Dyrektora.
Rozdział IV
Organizacja pracy Domu
§14
- Dom świadczy swoje usługi pracując przez cały rok, przez wszystkie dni tygodnia 24 godz. na dobę.
- Dom opracowuje i realizuje indywidualne plany wsparcia mieszkańców z jego udziałem, jeżeli udział ten jest możliwy ze względu na stan zdrowia i gotowość mieszkańca do uczestnictwa w nim.
- Działania wynikające z indywidualnego planu wsparcia mieszkańca domu koordynuje pracownik domu zwany „pracownikiem pierwszego kontaktu„ wskazany przez mieszkańca domu, jeżeli wybór ten jest możliwy ze względu na stan zdrowia i organizację pracy domu.
- Dom powołuje zespół terapeutyczno-opiekuńczy, składający się z pracowników domu którzy bezpośrednio zajmują się wspieraniem mieszkańców.
§ 15
- Komórki organizacyjne i stanowiska samodzielne wykonują zadania określone w regulaminie organizacyjnym oraz zadania zlecone przez Dyrektora DPS.
- Komórki organizacyjne i stanowiska samodzielne obowiązuje zasada współdziałania przy wykonywaniu zadań.Kierujący komórkami organizacyjnymi Domu są odpowiedzialni za:
- właściwą organizację pracy podległych komórek organizacyjnych oraz realizację zadań komórki,
- sporządzanie i przekazywanie zakresów czynności podległych pracowników do akceptacji przez Dyrektora,
- realizację wydatków dotyczących zadań z zakresu działania komórki,
- przestrzeganie przepisów wewnętrznych i zewnętrznych.
§ 16
- Kierujący komórką organizacyjną Domu:
- prowadzą niezbędną dokumentację, obowiązującą w komórce,
- inicjują szkolenia podległych pracowników,
- sprawują nadzór nad pracą pracowników oraz majątkiem przekazanym do użytkowania podległej komórce organizacyjnej,
- zlecają pracownikom zadania i udzielają wytycznych z zakresu pracy,
- kontrolują terminowość i prawidłowość załatwianych spraw,
- czuwają nad przestrzeganiem przez pracowników dyscypliny pracy.
§ 17
- Pracownicy Domu są odpowiedzialni za:
- rzeczowe i terminowe wykonanie postanowień obowiązujących zarządzeń, instrukcji oraz innych poleceń, dotyczących działalności Domu,
- dyscyplinę pracy i należyte wykorzystanie czasu pracy,
- przestrzeganie obowiązujących przepisów BHP i przeciwpożarowych,
- przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych,
- dbałość o powierzone wyposażenie i sprzęt,
- wykonywanie poleceń przełożonego w sprawach nieuregulowanych zakresem obowiązków,
- należyte ewidencjonowanie i przekazywanie akt sprawy, zbiorów zarządzeń do archiwum itp. zgodnie z instrukcją kancelaryjną.
§ 18
- Działalność Domu może być uzupełniona pracą wolontariuszy , której celem jest
w szczególności :
- rozszerzenie zakresu opieki nad mieszkańcem w Domu,
- wsparcie pracy pracowników pierwszego kontaktu
- Wolontariusz wykonuje pracę pod nadzorem Dyrektora lub pracownika wyznaczonego przez niego.
- Dyrektor Domu zawiera z wolontariuszem umowę.
- Wolontariuszem w Domu może być osoba:
- pełnoletnia,
- poinformowana przez Dyrektora o specyfice pracy i konieczności zachowania tajemnicy w sprawach dotyczących mieszkańców znajdujących się w Domu,
- ubezpieczona od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe podczas pracy,
- która nie była karana za przestępstwa i nie toczy się przeciwko niej postępowanie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego,
- która ma pełną zdolność do czynności prawnych.
- Na prośbę wolontariusza Dyrektor wydaje mu pisemną opinię o wykonywanej pracy.
- Dyrektor może w każdej chwili zrezygnować ze świadczeń wolontariuszy.
Rozdział V
Struktura organizacyjna Domu.
§ 19
- W skład Domu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
- Księgowość,
- Dział Administracyjno – Gospodarczy,
- Dział Opiekuńczo – Terapeutyczny.
- Graficzny schemat organizacyjny Domu przedstawia załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
- Prawa i obowiązki mieszkańców Domu określa Statut Domu Pomocy Społecznej i Regulamin Mieszkańców, stanowiący załącznik nr 2 do regulaminu.
Rozdział VI
Szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych Domu.
§ 20
KSIĘGOWOŚĆ
- Księgowością kieruj e Główny Księgowy.
- Do zadań komórki należy:
- prowadzenie rachunkowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami i procedurami,
- kontrola, księgowanie oraz przechowywanie dokumentów w sposób zapewniający:
- właściwy przebieg operacji gospodarczych,
- ochronę mienia społecznego będącego w posiadaniu jednostki oraz rozliczanie osób majątkowo odpowiedzialnych za to mienie,
- prowadzenie gospodarki finansowej w oparciu o ustawę o finansach publicznych:
- dyspozycja środkami pieniężnymi,
- zapewnienie pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez jednostkę,
- przestrzeganie zasad rozliczeń pieniężnych,
- nadzorowanie zgodności realizacji zakupów z ustawą o zamówieniach publicznych,
- analiza wykorzystania środków z dotacji,
- współpraca za Skarbnikiem Miasta i MOPR,
- sporządzanie sprawozdań zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- sporządzanie bilansu: rachunku zysków i strat oraz zmian w funduszu jednostki.
DZIAŁ ADMINISTRACYJNO – GOSPODARCZY
- Działem Administracyjno – Gospodarczym kieruje Starszy Administrator.
- Do zadań komórki należy:
- prowadzenie spraw kadrowych,
- organizowanie szkolenia zawodowego dla komórek organizacyjnych,
- prowadzenie ewidencji i zbioru zarządzeń, instrukcji, okólników i innych aktów normatywnych dotyczących całokształtu zagadnień oraz informowanie o nowych przepisach i zmianach we wszystkich komórkach,
- nadzór nad zabezpieczeniem tajemnicy służbowej,
- prowadzenie spraw z zakresu BHP,
- archiwizowanie akt przekazywanych z komórek organizacyjnych do archiwum zakładowego,
- kontrola przestrzegania obowiązków pracowniczych,
- utrzymanie czystości oraz estetycznego wyglądu pomieszczeń biurowych, budynku i jego otoczenia
- wydawanie oraz ewidencjonowanie kart drogowych,
- planowanie remontów i inwestycji, wykonywanie drobnych remontów w pokojach i domu,
- dokonywanie cyklicznych przeglądów stanu technicznego,
- zapewnienie dostaw żywności, magazynowanie i przechowywanie żywności oraz rozliczanie zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- sporządzanie posiłków dla mieszkańców Domu i pracowników zgodnie z ustalonym jadłospisem według obowiązujących zaleceń dietetycznych z uwzględnieniem diet leczniczych,
- opracowanie dekadowych zestawów żywnościowych dla mieszkańców z uwzględnieniem zalecanych norm i zaleceń lekarza w zakresie obowiązującej diety, sporządzanie dziennego zapotrzebowania żywnościowego,
- czuwanie nad jakością surowców i przygotowanych posiłków,
- sporządzanie dokumentacji dla Terenowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej,
- dbanie o prawidłowe funkcjonowanie kuchni, przestrzeganie przepisów sanitarno – epidemiologicznych,
- dbanie o prawidłowe funkcjonowanie pralni,
- podejmowanie działań mających na celu zabezpieczenie mienia znajdującego się w Domu,
- współpraca i realizacja zaleceń urzędów i instytucji nadzoru budowlanego, Straży Pożarnej, Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej, Urzędu Dozoru Technicznego itp.,
- organizacja postępowań o zamówienia publiczne, prowadzenie dokumentacji zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych.
DZIAŁ OPIEKUŃCZO – TERAPEUTYCZNY
- Koordynatorem działu opiekuńczo- terapeutycznego jest Starsza Pielęgniarka.
- Do zadań działu należy:
- zaspokojenie potrzeb psychofizycznych i społecznych mieszkańców zgodnie ze standardem usług świadczonych przez Dom,
- stworzenie warunków do samodzielności uwzględniając stopień fizycznej i psychicznej sprawności mieszkańców,
- ustalenie wraz z mieszkańcem indywidualnego planu wspierania i jego realizacja,
- zapewnienie mieszkańcom usług w zakresie potrzeb bytowych,
- udzielenie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
- otaczanie przez pracowników działu szczególną troską podopiecznych u których wystąpiły zaburzenia procesów poznawczych i fizjologicznych,
- stworzenie atmosfery życzliwości i serdeczności szczególnie w stosunku do nowoprzyjętych mieszkańców,
- zapewnienie mieszkańcom bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego poprzez właściwą organizację pracy Domu, ustalenie harmonogramu usług oraz pełnej informacji na ich temat,
- zapewnienie mieszkańcom pełnej, fachowej opieki z uwzględnieniem różnorodnych form i metod terapii i zabiegów leczniczych, pomocy socjalnej, terapii zajęciowej,
- prowadzenie profilaktyki chorób i promocji zdrowia poprzez doradztwo w sprawach higieny pielęgnacji, żywienia oraz konieczności przestrzegania zasad ochrony zdrowia, wykonywanie badań profilaktycznych dbanie o wysoką jakość sanitarną i utrzymanie czystości w pomieszczeniach Domu,
- stworzenie warunków do rozwoju osobistego mieszkańców i realizacji zainteresowań,
- wspomaganie podopiecznego w osiągnięciu możliwie pełnej aktywności społecznej,
- umożliwianie mieszkańcom kontynuowania praktyk religijnych, zgodnie z ich wyznaniem, uwzględnianie w podejmowanych działaniach ich odrębności wynikających z potrzeb religijnych, tradycji, zwyczajów, a w szczególności nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów z rodziną,
- inicjowanie i organizowanie czynnego życia mieszkańców z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań, poprzez preferowanie form czynnego wypoczynku,
- umożliwianie udziału w warsztatach terapii zajęciowej, tworzenie kół zainteresowań, itp.,
- organizowanie świąt, uroczystości, okazjonalnych imprez stosownie do możliwości Domu i jej mieszkańców,
- rozwiązywanie konfliktów interpersonalnych,
- zapewnienie własnej przestrzeni życiowej mieszkańca oraz przestrzeganie praw mieszkańca, a w szczególności prawa do zachowania godności osobistej, wyboru i zachowania odrębności,
- współpraca z wolontariuszami Domu,
- załatwianie spraw związanych z pochówkiem zmarłego podopiecznego, odwiedzanie grobów zmarłych mieszkańców Domu,
- prowadzenie dokumentacji mieszkańców.
Rozdział VII
Postanowienia końcowe
§ 21
Regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez Dyrektora DPS.
§ 22
Traci moc regulamin organizacyjny z dnia 27-12- 2006 r.
Prezydent Miasta – Norbert Mastalerz